2014(e)ko apirilaren 15(a), asteartea

Erroma: apirileko jaiak

VENERALIA, VENUS VERTICORDIA, FORTUNA VIRILIS (apirilaren1ean)

Erroman, apirileko kalendetan, hau da, apirileko lehenengo egunean, emakumeentzako propio
Venus Verticordia, Rosetti
egindako jaia ospatzen zen, Veneralia. Bi jainkosen omenezko jaia zen, behintzat hasieran, Venus Verticordia eta Fortuna Virilis. 
Ovidioren testu honetan Venus Verticordiaren estatuarekin burutzen zuten errituala azaltzen zaigu: 
  •  Ovidio, Fasti. De acuerdo con el ritual honráis a la diosa, madres y esposas latinas; y también vosotras, que no portáis cintas ni largos vestidos. Despojad del cuello de su mármorea estatua los collares de oro, despojadla de sus alhajas: la diosa debe ser bañada toda entera. Una vez que su cuello esté seco, volved a colocarle los collares de oro. Ahora es preciso ofrendarle flores nuevas, ahora hay que presentarle rosas frescas. Prescribe que también vosotras os bañéis coronadas de verde mirto y el motivo de semejante precepto es el siguiente. Enteraos de él. Se encontraba ella desnuda secando en la ribera sus húmedos cabellos, cuando unos sátiros, rijosa comparsa, empezaron a espiar a la diosa; se dió ella cuenta y se cubrió las sienes con protector mirto: este gesto la protegió, y ordena que vosotras lo repitáis
Venusen bainua. Bougureau
Jainkosaren estatuari bainu bat ematearena, ekialdeko herrietatik jasotako ohitura dugu, indarren berritze eta purifikazioarekin lotuta. Horregaitik, ospakizunean parte hartzen zuten emakumeek ere, bainua hartzen zuten jainkosaren estatua lorez eta bitxiz inguraturik zegoenean jada.  Adi jainkosari egiten zioten eskaerari...
  • Ovidio Fasti. Escuchad ahora la explicación de por qué ofrecéis a Fortuna Viril incienso en un lugar que riega el agua fresca. Semejante lugar da acogida a todas las mujeres que previamente se han despojado de sus vestidos y puede contemplar cualquier defecto de su desnudo cuerpo. Lo que Fortuna Viril concede y otorga cuando se la suplica con un poco de incienso es que tales defectos se oculten y pasen desapercibidos para los hombres
 Itxura ederra izatearen obsesioa  beraz, garai guztietako gaitza izan da emakumeontzako, egun gizonekin ere konpartitzen hasi garen arren...

Emakumea eta edaria

Ondoren emakumeek cocetum deituriko edari bat hartzen zuten, Venusek ere bere ezkontza egunean hartu zuena. 
  • Ovidio, Fasti.No se vacile en tomar adormidera molida mezclada con nívea leche, y miel licuada extraída de los panales: la primera vez que Venus fue conducida a su enardecido esposo bebió este brebaje, y desde ese momento ella se convirtió en su mujer. Propiciarosla con vuestras súplicas: bajo su patrocinio se conservan la belleza, las costumbres y la buena fama.
Egia esanda emakumeek, uraz aparte gauza gutxi edan zezaketen, alkohola guztiz debekatuta baitzuten; eta ez pentsa debekua edonolakoa zenik: hasiera batean heriotzarekin zigortzen zituzten:


  • Plinio el viejo. En Roma no era lícito que los mujeres bebieran vino. Entre las varias anécdotas relacionadas con este tema, nos encontramos con que la esposa de Egnatius Mecenius fue asesinada por su marido con un palo, porque había bebido un poco de vino de la cuba, y que fue absuelto del asesinato de Rómulo.[La misma anécdota la cuenta Valerio Máximo, VI, 3, 9]. Fabio Pictor, en su Libro de los Anales, ha declarado que una dama, por haber abierto una bolsa en la que las llaves de la bodega se guardaban, fue condenada a morir de hambre por su familia,
  Denborarekin zigorrak malgutzen hasi ziren, behintzat pizka bat: 

  • Plinio el viejo....habia bebido más vino de lo indispensable para su salud, y sin el conocimiento de su marido, por lo que la condenó a la pérdida de su dote.
    Baina ia debekua baino okerragoa zen, ardoa hartu izanaren proba: Erroman ius osculi (muxu eskubidea) izenekoa ezarri zen; emakumearen familiako (edo bere senarraren familiako) gizonek ahoan muxukatu zezakeen, ardoa edan zuen konprobatzeko.
  • Plinio el viejo.Entre los romanos, como dice Polibio en el libro sexto, se prohíbe a las mujeres beber vino; ellas beben el llamado “passos”, elaborado con pasas, parecido al vino dulce que se bebe en Egóstones y al vino de Creta; por esto, cuando la sed las abrasa, toman este sucedáneo. Y es imposible que pase desapercibida la mujer que ha tomado vino: en primer lugar, nunca disponen de él, y además, debe besar a sus padres, a sus suegros y aún a sus sobrinos, y esto cada día, en el mismo instante que los ve por primera vez. Asimismo al no saber con quién conversará, con quiénes se encontrará, toma sus precauciones, porque la cosa, sólo con que haya probado un poco de vino, no necesita acusación ante el juez
 Beraz, gutxik zigorra pairatzeko prest zeudenez, cocetum horrekin konformatu beharra zeukaten. Jatorri grekoa duen edaria da, esnea, eztia eta adormiderarekin prestatzen zena. Efektu analgesikoa zeukan, hau da, edaten zuena lasaitzen zuen eta asko hartuta ere, lokartzen. Osagaiak ikusita edari goxoa izango zela ematen du, eta emakume gaixoei ardoa bezelako edariak hartzeko gogoak nolabait ahazteko balioko ziela suposatzen dugu.
Erritualari amaiera emateko,  Venusi Erromako bihotz guztiek bertuterantz abia zitezen eskatzen zioten, eurek ere garbitasun bat jasango balute bezala. 

Jaialdiko partehartzaileak . Jaiaren jatorri eta bilakaera

Jai egun hau emakumeentzako jaia zen eta gizarte maila desberdinentzako irekia: alde batetik matronek parte hartzen zuten, maila altuko erromatar emakumeek, eta bestetik humiliores klase sozialaren barneko emakumeek ere, maila xumeena. Dena den, maila xumeko emakumeek gizonen bainuetxe publikoetan hartzen zuten bainua, besteetatik aldentzeko, eta ematen du baita egun horren protagonista ziren bi jainkosen arteko desberdintasun giza: Fortuna Virilis, humiliores-en erritualen protagonista zen, bestea berriz, matronena. Ikerlari batzuk diote, maila baxuko emakumeek Fortuna Virilis jainkosaren omenez ospatzen zutela jaia, Venus Verticordiaren moralitate estutik aldentzeko. Beste batzuek berriz, jainkosa arkaikoa dela diote, pizkanaka desagertzen joan zena.

Baina agian jainkosa honen ezaugarri bitxiena bere izenean dago: Virilis. Emakumeentzako jaialdia izanda, ematen du jainkosa maskulinoa dela (Vir-viri> gizona), behintzat izena kontutan hartzen badugu. Egia esanda jainkosa honek viri berriak babesten zituen: euren fertilitate eta sexualitatea esnatzeko helburua zuena. 
Gauzak horrela, matronek erritualaren alderik moralizante eta sinbolikoarekin estuki lotuta zeuden (Venus Verticordia) 
Venus Verticordiaren jaia. Rubens

  • En tiempos de nuestros bisabuelos Roma habia decaído en la salvaguardia de la castidad, y vosotros, antepasados romanos, consultasteis a la Sibila de Cumas. Ordena ella que se erija un templo en honor de Venus. Una vez construído de acuerdo con lo ordenado por la Sibila, Venus toma su nombre de Verticordia por el cambio experimentado en los corazones romanos. ¡Oh tú, dechado de belleza! ¡ Contempla siempre con rostro amable a los descendientes de Eneas, y protege, oh diosa, a tantas jóvenes de tu familia!
Eta beste emakume guztiak ikuspuntu erotikoago batekin hartzen zuten parte; ez ahaztu gizonezkoen bainuetxe publikoan hartzen zutela bainua, probokazio gisa.

CEREALIA (apirilaren 12an)

Hasiera batean Ceres handitzearen jainkosa zen, baina handitzearen babeslea izanda nekazaritza, uzta eta lurraren ugalkortasunaren jainkosa izatera pasatu zen. Erromako jainkosarik zaharrenetakoa da, agian bere botere esparruaren garrantzia handia delako, Ceres jainkosa Greziako Demeter jainkosarekin identifikatu egin zen laster: K.a. 496. urtean gosete handia egon zen hirian eta L. Postumius diktadoreak Dioniso, Kore eta Demeterri arazoa konpontzen bazen tenplu bat eraikiko ziela esan zuen. Egoera hobetzean Sp. Cassius konsulak tenplua  Aventino mendixkatik gertu eraiki zuen hiru urte beranduago, baina Liber, Libera eta Demeter jainkoei. Horra hor identifikazioa.
Hiru jainko hauek lotura estua zuten herri xumearekin, Jupiter, Juno eta Minerva jainkoek aldiz, patrizioekin. Lotura hain zen argia, plebeak erakunde politiko eta erlijiosoetan pisu gehiago irabazteko matxinatu zenean  (K.a. 494-493), aedes cereris izeneko zentru politiko, erlijioso eta administratiboa lortu zuela. Plebeak ere edil propioak lortu zituen, euren bete beharren
Laugarren estatua, Giuseppe Pellizza
artean hiria zaindu, jokoak antolatu eta elikagaiez hornitu behar zuen herria: tenpluaren ondoan garia eta ogia banatzen zuten txiroen artean. Horrela Ceres eta bere tenplua askatasunaren irudi bihurtu ziren: adibidez, plebearen eskubideak suntsitzen ziren bakoitzean, jasotzen ziren zergak jainkosari eskaintzen zitzaizkion, ofrenda gisa. K.a. 365. urtean aedil curulak sortu ziren, plebearekin batera Ceres jainkosaren inguruko eginbeharretan lan egiteko; azkenik Julio Zesarrek lan hau aediles cereales izeneko edil berriei eman zien. Cerealia jaialdia Ceres jainkosak zuen jaietako bat zen soilik, nekazaritza zikloan zehar hainbat ospakizun baitzeuden bere omenez. Cerealia, Ludi Cereris ere deitua, udaberriko jaia zen, lurraren purifikazioa eta zerealen hazkuntzarako ospatzen zena apirilaren 12tik 19ra.
Virgiliok bere poema batean horrela kontatzen digu.

  • Virgilio, Georgicas I, 338: “Mas venera ante todo a las deidades; cumple a conciencia con la magna Ceres los annuos ritos en los pingües prados hacia el fin del invierno, cuando límpida se abre la primavera: están entonces gordo el cordero, tierno y suave el vino, la siesta más sabrosa se disfruta, y se espesa la sombra en las colinas. Que el mocerío a la aldea a Ceres junto contigo adore; en honor suyo mezcle la miel con leche y vino dulce, y lleve en torno de las mieses nuevas tres veces a la víctima propicia con alegre clamor; en coro juntos en pos de ella caminen convidando a Ceres a tu hogar; pero que nadie hunda la hoz en el trigal maduro, si antes, honrado a Ceres, o ceñida la sien de hojas de encina, no ha saltado en el rústico baile y repetido el sagrado cantar”
Jaialdi honek alderdi mitikoa ere bazuen: Jainkosaren alabaren, Proserpinaren, buelta. Egun zoriontsuak ziren ondorioz Ceresentzat, zoriontsu baitzegoen bere alaba berriz ondoan izanda. Gizonentzako ere jai garrantzitsua zen, Ceresk nekazaritzako tresneriaren asmatzailea baitzen euren kulturan. 

Jaialdiaren nondik norakoak

Jaialdia apirilaren 12-an hasten zen Ceres-en tenpluan, Zirku maximotik gertu. Txerri eme bat sakrifikatu egiten zen bertan, eta animaliarekin batera esnea, eztia eta intsentsua eskaintzen zitzaion jainkosari.
  • Ovidio Fasti IV: Ahora es el Festival de Ceres. No necesitamos que nadie nos revele la causa. El pan de los primeros hombres eran las hierbas verdes, que ofrecía la tierra sin que nadie lo exigiese: y ya echaban mano de la hierba viva del césped, ya eran un festín las capas de los árboles con sus tiernas hojas. Más adelante, surgió la bellota; ya estaba bien la cosa con el descubrimiento de la bellota y, la dura encina suministraba recursos magníficos.Ceres fue la primera que llamó al hombre a
    alimentos mejores, cambiando las bellotas por un sustento más útil. Ella obligó a los toros a meter el cuello en el yugo. Entonces por primera vez vio el sol la tierra removida. Se tenía en estima el bronce; el hierro templado era desconocido. ¡Ay!, siempre tenía que haber permanecido oculto. Ceres se alegra con la paz; también vosotros, colonos, pedid una paz perpetua y un caudillo amante de la paz.
    Conviene que ofrezcáis a la diosa la espelta y el honor de la sal que chisporrotea, y granos de incienso en los viejos fuegos; y, si falta el incienso, prended teas untadas: a la buena Ceres le gustan las cosas pequeñas, con tal de que sean puras. Apartad los cuchillos del buey, oficiantes de túnica arremangada: que el buey labre; sacrificad a la marrana holgazana. El cuello que es apropiado para el yugo no debe herirlo el hacha: que siga vivo y que trabaje mucho tiempo en la tierra dura."
Txerri emearen sakrifzioa azaltzen zaigu hemen: txerria normalean haurdun zegoen, animalia ugalkorra baitzen, ugalkortasunaren seinale. 
  • Caton: “Con incienso y vino formula una plegaria preliminar a Jano, Júpiter y Juno. Antes de sacrificar la cerda presenta a Jano un pastel con estas palabras: Padre Jano, al presentarte este pastel, te dirijo sinceras plegarias para que seas benévolo y propicio para conmigo y con mis hijos, con mi casa y con mi gente, satisfecho como estás con este pastel. Toma un bollo para Júpiter y conságraselo con estas palabras : Júpiter al ofrecerte este bollo te dirijo sinceras plegarias para que seas benévolo y propicio para conmigo y con mis hijos, con mi casa y con mi gente, satisfecho como estás con este bollo. Ofrece después el vino a Jano con estas palabras: Padre Jano del mismo modo que al presentarte el pastel te he dirigido sinceras plegarias, con el mismo fin recibe la satisfacción de un vino nuevo “. Sacrifica después la cerda de propiciación. Cuando se hayan cortado las vísceras presenta a Jano un pastel como antes . Ofrece y consagra también a Júpiter un bollo al igual que antes. Ofrece también vino a Jano y ofreceselo a Júpiter, como precedentemente con la ofrenda del pastel y la entrega del bollo. Ofrece luego a Ceres las vísceras y un poco de vino”
Sakrifizioaren ostean benetako jaiak hasten ziren, plebeko edilak antolatuta: antzerkia eta zirkuko lasterketak. Egun hauetan arrunta zen plebeioek patrizioak bazkaltzen gonbidatzea eta jende guztia zuriz jantzita joatea: galburuak helduta daudenean zuritu egien direlako.
  • Ovidio, Fasti V: "A Ceres le va bien el color blanco: poneos ropa blanca en la Fiesta de Ceres. Ahora ya no se lleva la lana negra"
Zirku maximo
Azkenengo eguna hoberena zen: zelaian zehar prozesioak egiten ziren, zirkurarte heltzen zirenak. Prozesioan parte hartzen zutenek intxaurrak botatzen dizkiote elkarri, zorte ona ematen zuelakoan.Ondoren zaldi lasterketak burutzen ziren, oso erritual arraoarekin batera, azeri eme bat aske uzten zen zelaian zehar. 
  • Ovidio, Fasti:"una zorra con el lomo ardiendo con teas atadas a él". 
Ovidioren ustez, antzineko gertakizun batean sortu zen ohitura hau; nekazari baten semeak azeri eme bat harrapatu zuen oiloak hil zituelako. Azeriaren ondoan zeuden adar batzuk erre zituen mutikoak, eta animaliak adarrak hartu zituen argi-zuziak izango balira bezala zelaiko gari guztia errez.
  • Ovidio, Fasti IV: "Y para expiar su culpa, arde esta especie en la Fiesta de Ceres y perece de la misma manera que hizo perecer a las mieses"




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