2014(e)ko uztailaren 9(a), asteazkena

Erroma: Martxoko jaiak



MATRONALIA

Erditzearen jainkosaren omenezko jaia da, Juno Lucinaren omenezkoa beraz eta martxoaren lehenengo egunean ospatzen zena, urtea jaioberria zenean ere, karga sinboliko handiko data. Hasiera batean jaialdiaren data Romulok berak jarri zuela esaten zen, baina denborarekin Juno Lucinaren tenpluaren eraikitze datarekin lotu zen (K.a. 268), eta sabindar eta erromatarren arteko bake hitzarmenarekin baita. Ospakizunean zehar emakumeek tenpluan burutzen ziren erritualetan parte hartzen zuten espreski, baina informazio eskasa dugu erritualaren ezaugarriei buruz; heldu zaigun bakarra emakumeek hilea solte zeramatela da, printzipioz erromatar ohituren kontra doana. Zenbait testuk ere, gerrikorik ezin zutela jantzi diote, eta arropak lotu gabe eraman behar zituztela. Tenpluko errituala burutu ostean eta emakumeak etxera bueltatzen zirenean, euren senideen opariak jasotzen zituzten eta euren senarrek otoitza eskaintzen zieten. Behin etxean egonda emakumeek bazkaria prestatzen zuten, esklabuei egun librea eman ostean.

MAMURALIA (Martxoaren 14an)

Erromako egutegi zaharraren arabera, martxoa urteko lehendabiziko hilea zen, Marte jainkoaren omenezkoa (gudaren jainkoa). Hilearen erdialdean, martxoaren 14ean konkretuki, Mamurius Veturius-en omenezko jaialdia ospatzen zen, hau da, Marte zaharraren omenezkoa. 
Ospakizunaren muina prozesio batean zegoen: prozesioa gizon batek egiten zuen, larruekin jantzia. Hiriko jendeak gizon gaixo hau makila luze eta zuriak erabiliz jipoitzen zuen, hiritik botatzen zuten arte. Urte zaharraren irudia zen gizon zahar hau, urte berriarentzako lekua egin behar zuenak. 

Bacco, Caravaggio

 LIBERALIA (Martxoaren 17an)

Liberalia martxoak 17an ospatzen zen, Liber jainkoaren omenez, Bakorekin identifikatzen zena. Adinari lotutako errituala zen hau: mutilek umeen janzkera utzi eta toga virilis-a janzten zuten garaia heltzen zenean. Nahiz eta aldaketa hau edozein momentutan eman ahal izan, data hau erritual hau ospatzeko ezarrita zegoen . Ondorengo pasarte honetan, Ovidiok Dioniso eta nerabeen arteko harremanaz hausnartzen du.
  • Ovidio,Fasti III. Me resta descubrir el motivo por el que el día de tu fiesta, resplandeciente Baco, se les entrega a los niños la toga viril .¿Se debe acaso a que tú te muestras siempre como niño y joven a la vez, estando tu edad a medio camino entre ambas? ¿O porque, al ser tú mismo padre, los padres confían sus prendas más queridas, sus propios hijos, a tu cuidado y divino desvelo? ¿O quizá por llamarte Líber se toma ese día la toga calificada de «libre» en tu honor y se emprende el camino de una vida más «libre»? ¿O tal vez porque en los tiempos en los que nuestros antepasados cultivaban los campos con un afán mayor que el actual, en que el senador labraba la heredad paterna, en que el cónsul abandonaba el curvo arado para tomar las fasces, y no era una deshonra tener callos en las manos, la gente aldeana acostumbraba a acudir a Roma a los juegos (honor éste que entonces se rendía a los dioses, no a gustos particulares: el dios descubridor de la viña veía celebrarse en el día de su fiesta unos juegos que hoy día comparte con la diosa portadora de la antorcha), y en consecuencia parece oportuno que fuese este día y no otro el que se impusiera la toga para que el recién investido se viese acompañado por esta numerosa concurrencia de personas?

Toda virilis-a janzteko adin aproposa

Egia esanda, Erromako ohiturek ez zuten adin konkretu bat finkatzen pausu honetarako, aitaren esku geratzen baitzen erabakia:
  • Suetonio, Vida de Claudio:aunque Británico era muy joven aún, quería adelantar la edad, ya que su estatura lo permitía y hacerle vestir antes de tiempo la toga viril, exclamando que el pueblo romano tendría al fin un verdadero César.
Baina normalean 14-16 urte bitartean ematen zen, neraberazoarekin lotuta baitzegoen, eta seme-alabak izateko ahalmenarekin. Hori bai, umearengan nolabaiteko aldaketa fisikoak somatu behar ziren: inspectio corporis-a. Honek ez du esan nahi aitak umearen gorputza miatzen zuenik, baizik eta  nagusitasunaren seinale diren aldaketez era normal batean konturatzen zela.
  • San Agustin, Confesiones 2,3: Luego, pues, que en dicho año decimosexto de mi edad comencé a estar en casa con mis padres,..... una vez que estando yo en el baño me vio mi padre con señas de pubertad, como lisonjeándose ya con la esperanza de tener nietos, se lo fue a contar a mi madre muy alegre y gozoso.
Augusto toga praetextarekin.  ROMA

Ospakizun honek bazituen alde publikoak eta pribatuak: 

Erritual pribatua

Zeremonia pribatua lehendabizikoa zen, eta mutilaren etxean ospatzen zen: mutilak momenturarte jantzitako arropak kentzen zituen: toga praetexta eta bulla. Magistratuek ere toga praetexta janzten zuten, bulla, aldiz, garaileen apaingarria zen. Macrobiok honen zergaitia emango digu: 
  • Macrobio, Saturnalia 1, 7-11: Tulo Hostilio, el tercer rey de los romanos, tras vencer a los etruscos, introdujo en Roma la silla curul, los lictores y la toga bordada, que eran símbolos de los magistrados etruscos. Pero en aquella época los niños no utilizaban la toga pretexta, puesto que ésta era, como los otros elementos que acabo de citar, un atributo honorífico. Pero más tarde Tarquinio Prisco, hijo del exiliado corintio Demarato, que algunos cuentan que era llamado Lucumón, tercer rey después de Tulo Hostilio y quinto después de Rómulo, celebró un triunfo entre los sabinos. En esa
    Bulla
    guerra, su hijo, que tenía por entonces catorce años, mató con sus propias manos a un enemigo y por eso su padre lo ensalzó públicamente ante una asamblea y le otorgó una bula de oro y una toga pretexta, honrando con las recompensas propias de la edad adulta y del ejercicio de los cargos públicos a un niño que había dado pruebas de valor superiores a las propias de su edad. Pues, en realidad, la pretexta era el signo de los magistrados, del mismo modo que la bula era de los vencedores, que la llevaban ante sí durante el triunfo encerrando dentro de ella los remedios que estimaban más eficaces contra el mal de ojo. De aquí se tomó la costumbre de que los niños nobles usaran la toga pretexta y la bula como presagio y deseo de que consiguieran un valor semejante al de aquél que obtuvo tales recompensas a tan tierna edad.
Kendutakoak etxeko babeslei, Lar jaikoei, eskeintzen zizkien mutilak eta tunika zuri bat janzten zuen, gaua arropa berri horrekin pasatzen zuelarik. Tunika zuri eta zuzena zen, neskek ere janzten zutena euren ezkontzaren aurreko gauean. Ematen duenez, adaketa sakon baten seinale zen tunika hau: 
  • Festo :La víspera de las bodas, las vírgenes se acostaban vestidas con túnicas blancas rectas y una redecilla de color azafrán, tejidos de arriba hacia abajo por los artesanos de pie, para evitar la mala suerte, como se tenía la costumbre de hacer cuando se daba la toga viril.

Erritual publikoa

Hurrengo goizean deductio in forum deiturikoa hasten zen, baina hasiera ordua mutikoaren klase sozialaren araberakoa zen.
  • Cicerón Pro Murena, 69. en la ciudad donde a veces acompañamos casi de noche a hombres de ínfima posición
Mutikoa, behingoz toga viril-a jantzirik, senideekin batera Capitoliora zihoan foroa zeharkatuta; bertan hiritarren zensoan idatzi egiten zen bere izena eta  tria nomina jasotzen zituen, hau da, ohiturak markaturiko hiru izenak. Horrela, Erromako hiritarra bihurtzen zen. 
Hona hemen Egipton topatutako zensoaren ziurtagiriaren kopia:
  • Extracto del álbum de (adquisiciones de) la pura toga:; [En el consulado de Servio Escipión] Salvidieno Orfito y Lucio Peduceo [Pristinus, - - -] en el año [13?] del emperador César [Nerva Trajano Augusto] Germánico Dacico [- - -] en Alejandría en Egipto, una copia fue hecha y verificada de un registro (nuevo) en el Foro de Augusto, [en el que estaba escrito que el que está escrito debajo (?)];[- - -] Iulianus, hijo de Marco, de la tribu Pollia [certifica de su hijo - - -] que ha asumido la [toga] Pura [- - -]
Foro erromatarra
Behin hiritarra izanda, mutikoak (orain gizona zena) txanpon bat  uzten zuen Iuventas jainkosaren tenpluan, dea novorum togatorum jainkosa ere deitua. Ondoren tenplu horretan bertan, edo Liber jainkoaren estatuaren ondoan (Capitolioan zegoena) sakrifizio bat egiten zuen. Sakrifizioarena ulergarria da, baina txanponarena, zergaitik?? Hiritarrak kontatzeko modu erraza da.
  •  Dionisio de Halicarnaso 4, 15, 5. Como Lucio Pison escribe en el libro primero de sus Anales, queriendo saber el número de los habitantes de la ciudad, y de todos los que nacían y morían, y llegaban a la edad de madurez, (Servio Tulio) estableció las monedas que debían pagar los padres por cada uno - en el tesoro de Ilithia (llamada por los romanos Juno Lucina) por los que nacían, en el de la Venus de la Arboleda (llamado por ellos Libitina) por aquellos que morían, y en el tesoro de Juventas por los que llegaban a la edad adulta. Por medio de estas monedas se sabe cada año, el número de todos los habitantes y cuantos de ellos estaban en edad militar.
Ospakizunarekin bukatzeko gizondutako mutilak bazkari bat egiten zuten senide eta lagunekin. Mutikoaren familia aberatsa zenean ohikoa zen congiarium deiturikoa herri xumeren artean banatzea, hau da, diru kopuru bat. Horrelako ohiturek familiaren ohorea handitzen zuen, nahiz eta diru asko kostatu. 
  • Plinio gaztea: Cualquiera que asume la toga virilis o celebra una boda o toma posesión de una magistratura o dedica una obra pública, suele invitar a toda la bulé y además a un número no pequeño de la población y dar a cada persona uno o dos denarios
Benetan egun berezia zen gizontxoentzat: 
  •  Séneca, Epístolas a Lucilio. 4, 2. Recuerdas, sin duda, qué gozo tan grande experimentaste cuando, dejada la pretexta, recibiste la toga viril y fuiste conducido al foro; espera alcanzar uno mayor cuando hayas renunciado al espíritu infantil y la filosofía te cuente en el número de los adultos.

Umetik gizonera: ikasketak

Mutikoa orain, vesticeps deitzen zuten: ezkontzeko gaitasuna zuen, bozkatzeko, magistratura eta senatuan sartzeko, epaiketa asuntoetan parte hartzeko eta ejerzitoaren barne egoteko. Momentu horretatik aurrera, familia aberatsen semeek, urte bete dedikatzen zuten asunto publikoen gora beherak ikasteko senide edo familiaren lagun baten laguntzarekin.
Zizeronek bere esperientzia kontatzen digu: 
  • Zizeron, Laelius Amicitia I. Yo por mi parte, había sido llevado por mi padre junto a Scévola, tomada la toga viril, de tal manera que hasta donde donde pudiera y se me permitiera, no me separara de aquel anciano.
Urte bete horren amaieran, ikasketa militarrarekin hasten ziren. 


 QUINQUATRUS MAIORES 

(Martxoaren 19tik 23ra)

Minerva jainkosaren omenezko jaia zen, artisauek ospatzen zutena: gorulariak, ehuleak, tindatzaileak, zapatariak, arotzak, eskultoreak, margolariak, medikuak, irakasleak, poetak, ....Minerva trebea zen oso eskulanetan.
Jaialdia martxoaren 19tik 23ra luzatzen zen. Ovidiok Minervaren trebesiak kontatzen dizkigu.
  • Ovidio en Fastos, III 809 y ss: Engalanad a Palas, muchachos y tiernas muchachitas; ahora es el momento: aquel que sepa atraerse el favor de Palas será sabio. Que las jóvenes aprendan a cardar lana y a devanar las colmadas ruecas después de congraciarse con Palas. Es ella también la que enseña a hacer atravesar con la lanzadera la urdimbre vertical; y la que apelmaza con el peine el lizo poco entramado. Ríndele homenaje tú, que limpias de manchas los vestidos sucios. Y también tú que preparas las tinas de bronce para teñir la lana, ríndele homenaje. Nadie, si Palas le es adversa, será capaz de confecionar buenos calzados, aunque sea más experto que Tiquio (1); y aunque con sus manos sea más hábil que el viejo Epeo (2), resultará un manco, si tiene contra él a Palas. Vosotros también , los que gracias al arte de Febo libráis de las enfermedades, donad a la diosa como ofrenda una mínima parte de vuestras ganancias. Tampoco la menosprecieis vosotros, los maestros, estamento frecuentemente defraudado en su salario: ella os proporcionará nuevos alumnos. Y lo mismo te digo a tí, que manejas el cincel; y a tí que pintas cuadros con el incausto; y a ti, que con sabia mano dulcificas las rocas. Ella es sin lugar a dudas, la diosa de la poesía. Si lo merezco muéstrate protectora de mi empresa.

Jaiaren nondik norakoak

Hasiera batean jaialdia egun bateko gauza zen, martxoaren 19an  jainkosaren jaiotza ospatzen zelako. Aventino mendian bere omenezko tenplua zeukan. Jaialdian zehar ez zegoen klaserik: umeek eta irakasleek oporrak zituzten eta jainkosaren omenezko ofrendak egiten zituzten, euren lana hobetzeko eskatuz. Gainera, irakasleari soldata ordaintzen zitzaien, minerval izendatzen zutena. Belgikan oraindik ere minerval hitza erabiltzen jarraitzen da, unibertsitatean sartzeko ordainketa gisa. 
Familia artean pasatzeko jaia zen: Neronek jaialdi hau aprobetxatu zuen bere amarekin harremanak estutzeko, gertutasuna lortuz ama azkenik hiltzeko.
  • Suetonio, Nerón, Vida de los Césares: XXXIV.(...); (Nerón) fingió, entonces, reconciliarse con ella; la invitó en una carta muy tierna a acudir a Baias para celebrar con él las fiestas de Minerva; cuidó de prolongar el festín a fin de que los capitanes de las naves tuviesen tiempo de destruir, según las órdenes recibidas y como por choque fortuito, la galera liburnesa que había traído Agripina, y cuando ésta quiso retirarse a Baulos, le ofreció en vez de su nave destruida la que había construido para su pérdida. La acompañó alegremente hasta la nave, la besó en los pechos al separarse y veló una parte de la noche esperando con ansiedad el resultado de su maquinación. Cuando se enteró de lo ocurrido, y de que Agripina había conseguido salvarse a nado, no supo ya qué hacer;(...)
Familian pasatzeko egunak izanda, hasiera batean jaialdia bake giroan ematen zen eta jainkosari gatza, loreak eta pastelak eskaintzen zizkioten. Baina laister borroka odoltsuak ospatzen hasi ziren, Minervaren alde liskartsua ere argi geratzen zelarik. Julio Zesarren garaian lau egun gehiago gehitu ziren ospakizunetara, borroketara dedikatu zirenak.
  • Ovidio, Fasti III: El segundo día y los tres restantes se celebran en la arena bien rastrillada: la belicosa diosa halla placer en las espadas desenvainadas.
Borrokaldi eta jainkosari eskariez gain, congiarium ere ohikoa zen: dirua eta janaria ematen zitzaion herri xumeari. Zenbait txanponetan Neron, Tito eta Domiciano enperadoreak agertzen dira congiarium- aren buru giza. 

Jaialdiaren bostagarren egunean, martxoaren 23an, tubilustrium-a ospatzen zen: zeremonia erlijisioan erabiliko diren txirula eta tronpetak purifikatzen ziren. 
  • Varron. El día del Tubilustrium es así llamado porque en esa fecha se purificaban las trompetas de guerra en el Atrio de los Zapateros




 

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